top of page

Acerca de

typmachine-PAARS.jpg

Plantsome

HARDE PIELEMUIS

Hè wat, harde pielemuis? Ja, dat leg ik zo wel uit. Eerst even het serieuze deel. Plantsome noem ik hier graag omdat het gewoon een heel vet merk is en ik er best wel trots op ben dat ik voor hen heb gewerkt. Voor wie ze niet kent: ze verkopen kamerplanten. Maar dan wel echt op een hele leuke manier. Hun branding is enorm sterk en ik vind hun tone of voice, die toevallig (of misschien niet zo toevallig) is ontwikkeld door het marketingbureau (Keytoe) waar ik werkzaam was, geniaal. Schrijven voor Plantsome deed ik dus met veel plezier. Het ging met name om blogs, zoals deze en deze, maar ook het schrijven van vacatures werd aan mij toevertrouwd. Bij zo'n vacaturetekst kwam die harde pielemuis dus om de hoek kijken.

Google dat maar eens, 'harde pielemuis'. Je krijgt dan direct negen artikelen te zien over de vacaturetekst die ik schreef voor Plantsome (hit nummer tien is van een heel ander kaliber). Dit artikel van het AD bijvoorbeeld. Het zit namelijk zo: ik durfde het te wagen om in de vacaturetekst te schrijven dat Plantsome een developer zocht die ‘een harde pielemuis (grappie) krijgt van coderen’ en ‘natte dromen heeft over de manieren waarop je jouw code nog sneller, beter en sterker kunt maken’. Deze woorden werden als dusdanig schokkend ervaren door (een deel van) feministisch developerland  dat de eigenaar van Plantsome (Axel) op LinkedIn de volle laag kreeg. Wat bleek? De tekst was helemaal niet geschreven door Axel, maar door mij, een vrouw. Ik nam een filmpje op om de hysterische aanstichtster even op haar plek te zetten en de media kreeg er lucht van. Plotseling werd ik gebeld door meerdere journalisten, zelfs 3FM wilde me in de uitzending hebben. Ik heb genoten van mijn day of fame en de volgende dag was de storm weer overgewaaid. Het enige dat ik eraan over heb gehouden is dat veel mensen mij nog steeds met een harde pielemuis associëren. Of dat iets goeds is? Dat laat ik aan jou over. 

bottom of page